نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...

نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...

نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...

نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...

نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...

نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...
نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...
ثبت شده در ستاد ساماندهي وزارت فرهنگ و ارشاد
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما
موضوعات
آرشیو
پشتيباني آنلاين
آمار
چت باکس
نویسندگان
نظرسنجي
جستجو
جدید ترین مطالب
امکانات جانبی
تبلیغات
نقد و بررسی قطعات آلبوم شنیدنی مهدی یراحی با نام منو رها کن ...

 


نخستین آلبوم " مهدی یراحی " با عنوان « منو رها کن » روز 30 فروردین امسال به صاحب امتیازی شرکت نوای نی لبک شرقی و از طریق شرکت تصویر دنیای هنر به بازار موسیقی کشورعرضه شد .

مهدی یراحی به عنوان خواننده این آلبوم جزو ملودی سازان جوان کشورمحسوب می شود که طی چند سال اخیر همکاری هایی را با چند تن از خوانندگان پاپ داشته است . وی پیش از حضور حرفه ای در موسیقی ، قاری قرآن و عضو گروه تواشیح بوده است . یراحی سالهای 79 و 81 دو آلبوم تهیه کرده بود که هیچ کدام به مرحله انتشار نرسیدند. این خواننده و آهنگساز طی چند سال اخیر تیتراژ دو برنامه تلویزیونی را اجرا کرده بود که هر دو قطعه نیز در این آلبوم گنجانده شده اند . همچنین وی در سال ٨۵ قطعه ( منو زیر سایه خودت بگیر ) ویژه دهه فجر را به همراه نیما مسیحا و روزبه بمانی در سیما اجرا کرده بود .

آلبوم منو رها کن به صورت سی دی والتی از نوع پاکتی  پخش شده است . جلد اصلی آلبوم تصویر کلوزاپی از خواننده را به نمایش می گذارد که به روبرو خیره شده است . نام خواننده ، نام آلبوم و نام تهیه کننده بر روی کاور آلبوم نقش بسته است. آن سوی جلد نیز شناسنامه قطعات ، نام نوازندگان و تشکر از تعدادی از افراد درج شده است . یک تصویر دیگر نیز از خواننده پایین اینسرت قرار داده شده است .

در این آلبوم از سازهای پیانو ، ویلن ، گیتار اسپنیش ، گیتار آکوستیک ، کلین ، در کنار سازهای الکترونیک استفاده شده است .

 

لازم به ذکر است ، ملودی تمامی قطعات آلبوم به جز قطعه 3 از خود مهدی یراحی است . ملودی قطعه سوم آلبوم که به صورت بازخوانی است از کاظم الساهر می باشد .

 

 

بررسی قطعات آلبوم منو رها کن
 


 

1 – تو بر میگردی = ترانه : زهرا عاملی – تنظیم : سیروان خسروی

اولین قطعه آلبوم به صورت ترنس تنظیم شده است . این کار با یک اینتروی کوتاه و پس از 7 ثانیه خواننده با موسیقی کم رنگی شروع به اجرا می نماید . در ادامه در ثانیه 29 موسیقی به صورت ترنس در می آید و خواننده نیز به آرامی با آن همراه می شود . پس از آن در ثانیه 51 موسیقی شکل کاملتر خود را پیدا می کند و خواننده نیز کماکان با آن همراه می شود . پس از آن نوبت به اجرای ترجیع بند می رسد : ( رو به این جاده به بن بست برو / یه نفر میونمون هست برو – شک ندارم که تو بر میگردی / فرصت خوب من از دست برو ) .

در ادامه بخش بی کلام با تغییرات کوچکی در موسیقی بر قطعه حاکم می شود و در دقیقه 2 باز خواننده به اجرای خود در اوجی نسبی ادامه می دهد . در اواخر قطعه 2 بارترجیع بند اجرا می گردد و قطعه به این صورت به پایان می رسد .

 

 

2 – منو رها کن = ترانه : روزبه بمانی – تنظیم : بهزاد رئیسی و مهدی یراحی

اورتور قطعه با صدای گیتار اسپنیش شروع می شود . در ثانیه 16 خواننده به آرامی با آن همراه می شود و در ثانیه 44 صدای کم رنگی ازسینتی سایزر با آن ممزوج می شود . در ادامه سمپل ها ی دیگری نیز به این قطعه افزوده می شوند : ( منو رها کن از این فکر تنهایی / تو نرفتی نه هنوزم اینجایی ). در ادامه بخش بی کلام با محوریت گیتار بر فضای قطعه جاری می شود و پس از آن خواننده ادامه این ترانه عاشقانه را اجرا می کند . خواننده دراوج نسبی که البته در ادامه به فرود صدایی نیز منجر می شود 5 بار ترجیع بند این قطعه را به صورت متوالی می خواند و این درحالیست که اندکی صدای خواننده به گام بالاتر می رود و اجرا به تدریج به صورت محو شدن پیش می رود و کار هم تمام می گردد.

 این قطعه تیتراژ برنامه تلویزیونی شب شیشه ای در سال 86 بوده است و در کل جرو قطعات موفق این آلبوم محسوب می شود . خواننده با استفاده از عنصر احساس توانسته بار معنایی ترانه را به شنونده منتقل سازد .

 

 

3 – علی مودک ( برای تو ) = ترانه : عزیز الرسام ( عربی ) ، زانیار خسروی ( فارسی ) – تنظیم : سیروان خسروی

تنها قطعه شاد آلبوم به صورت بندری و تمام الکترونیک تنظیم شده است . در همان آغاز موسیقی به صورت ریتم بندری - عربی شروع می شود و در ثانیه 18 صدای فیلتر شده خواننده با زبان عربی همراه می گردد و در ثانیه 32 موسیقی کاملتر می شود و خواننده هم اجرا را پی می گیرد . در ادامه خواننده بخشهایی از کار را هم به زبان فارسی می خواند . پس از آن به بخش بدون کلام می رسیم و در ادامه خواننده عربی و فارسی را به تناوب اجرا می کند و بخشهایی هم به صورت دو صدایی می شود و حالت کر پیدا می کند و پرسش و پاسخهایی رد و بدل می شود . پس ازآن دربخش بی کلام که خواننده کمی به اوج می رود و این روند ادامه پیدا می کند . در اواخر قطعه هم خواننده به آواز خوانی می پردازد .

این قطعه از تنظیم خوب و مدرنی برخوردار است و خواننده هم با توجه به اینکه جزو اعراب اهواز است و در واقع به زبان مادری خود آن را اجرا کرده است با تلفظ درست و صحیح به خوبی کار را خوانده است . البته اگر بخشهای فارسی به این قطعه افزوده نمی شد – بخش کوتاه فارسی از ترانه ضعیفی برخوردار است – حالت یکدست تری پیدا می کرد . در مجموع این قطعه جزو کارهای شاد و قوی امسال موسیقی پاپ به حساب می آید .

 

 

4 – ندارمت = ترانه : روزبه بمانی – تنظیم : مهرداد احمدزاده

این کاراسلو با صدای سمپلی کوتاهی آغاز می شود و پس ازآن خواننده با گیتارو سینتی سایزر شروع به اجرا می کند . در ثانیه 57 صداهای دیگرسینتی سایزری به این قطعه افزوده می شوند : ( توی این خونه یک نفر نمی خواد باور کنه ندارمت ) در ادامه و در بخش بی کلام گیتار محور قطعه قرار می گیرد. در زمان 49/1 خواننده به آرامی و در حالی که موسیقی هم ریتم کندتری پیدا کرده است به اجرای خود ادامه می دهد و پس از مدتی موسیقی  ریتم معمولی خود را می یابد و خواننده به این صورت کار خود را به پایان می رساند : ( من یه دیوونم جز خیال تو / کسی با من زندگی نمی کنه ) در پی آن خواننده اجرای خود را ادامه می دهد و سایر ابیات این ترانه را اجرا می کند .

 

 

5 – همیشه عاشقت بودم = ترانه : امیر مسعود میردامادی – تنظیم : مهدی یراحی

قطعه در همان آغاز به صورت تمام الکترونیکی شروع می شود و به تدریج کاملتر می گردد . در ادامه صداهای سینتی سایزری به آن افزوده می شود . در ثانیه 32 خواننده به آرامی با موسیقی که ریتم کندتری پیدا کرده است اجرا را آغاز می کند و پس از آن موسیقی به تدریج کاملتر می شود و ریتم تندتری به خود می گیرد و البته کماکان خواننده به خواندن خود ادامه می دهد . در زمان 29/1 موسیقی شکل ترنس به خود می گیرد و خواننده هم در اوجی نسبی به اجرا می پردازد . ( دارم نابودیه دنیامو می بینم / آخه عشق منو رویای من بودی )

 در ادامه بخش بی کلام بر فضای قطعه حاکم می شود و درزمان 55/2 اجرای خواننده که از حالت محو به سمت شفافیت پیش می رود و به تدریج موسیقی کم رنگ می شود و قطعه به پایان راه می رسد .

 

 

6 – باور نکن = ترانه : زهرا عاملی – تنظیم : مهدی یراحی

این قطعه با نوای پیانو اغاز می گردد . پس از 24 ثانیه خواننده به آرامی اجرای خود را شروع می کند : ( من از زندگی تو هوات خسته م / ازت قهرو باز وابسته م – نگو ما کجائیم که شب بین ماس / خودم هم نمی دونم اینجا کجاس – بیا با هوای دلم سر نکن / بهت راس می گم تو باور نکن – از این فاصله سهممو کم نکن / بهت خیره می شم نگاهم نکن )  خواننده به اجرا ی خود ادامه می دهد و به گامهای بالاتر هم می رود و اجرا را این چنین هدایت می کند .

اجرای خواننده تا ثانیه 52/2 ادامه دارد و در ادامه در بخش بی کلام پیانو بر فضای قطعه جاری می شود . اوج این قطعه : ( درس لحظه ای که ازت می برم / تحمل ندارم شکست می خورم ) و پس از آن سایر ابیات هم اجرا می شود و قطعه  در زمان 22/3 به پایان می رسد . در این قطعه پیانو با همراهی سینتی سایزر که فقط به صورت صدای کم رنگی در زمینه قرار دارد موسیقی قطعه را تشکیل می دهد و کار در فضای اسلو جریان پیدا می کند .

این قطعه جزو کارهای موفق آلبوم می باشد و ترانه آن نیز به خوبی پرداخت شده است . فضای عاشقانه آرام قطعه با نوع صدای خواننده سنخیت دارد و خواننده نیز با احساسی که به کار تزریق می کند کار را شنیدنی تر اجرا می نماید .

 

 

7 – حراج = ترانه : روزبه بمانی – تنظیم : مهدی یراحی

با اینترویی کوتاه الکترونیکی کار شروع می شود و پس از 6 ثانیه موسیقی به صورت هاوس تغییر شکل می دهد و خواننده اجرا را آغاز می کند . در ادامه و پس ازبخش کوتاهی ، بلافاصله خواننده در اوج به اجرا ادامه می دهد : ( دره این خونه رو همه بازه / آدما از هجوم سر ریزن – حال اون آدمی رو دارم که / زندگی شو تو کوچه می ریزین ) در ادامه بخش بی کلام با همراهی گیتار الکتریک به جلو می رود و پس از آن خواننده به گام پایین تر می آید و به اجرای خود ادامه می دهد . بخش تکان دهنده ترانه اینجا نمود پیدا می کند ، در حالیکه موسیقی از ریتم می افتد خواننده می خواند  : ( همه چی مون تو پنجره پیداس / بین ما هیچ پرده پوشی نیس – به کسایی که مارو می بینن / بگو این منظره فروشی نیس ) در ادامه ترجیع بند اجرا می شود و پس از آن بخش بی کلام با محوریت گیتار الکتریک ادامه می یابد و پس از آن موسیقی از ریتم می افتد و خواننده اجرا را به آرامی ادامه می دهد . در ادامه باز موسیقی با ریتم تند خود ادامه می یابد . پس از آن خواننده به اوج می رود : ( من واسه بند بند این خونه /واسه هر چی توشه جنگیدم -  شب به شب دور خونه می گشتم / که همه رو این اتاق می دیدم -  ما یه تاریخ پیش هم بودیم / من عتیقه م بابام عتیقه فروش – قیمت من هنوز دستت نیست / منو ارزون به هر کسی نفروش ) در آخر کار بخش بی کلام با محوریت گیتار الکتریک همراه می شود و کار هم به انتها می رسد .

این قطعه مانند اکثر آثار ترانه سرا یا در خانه ( خونه ) می گذرد و یا با این واژه معنا پیدا می کند . ترانه این قطعه جزو بهترین ترانه های این آلبوم است و ترانه به شدت تصویری شده است و از انسجام خوبی برخوردار است . اگر چه به دلیل نوع تنظیم کنونی قطعه که به شکل هاوس ریتم کار را بالا برده است ترانه نه به خوبی شنیده می شود و نه در این چنین فضای موسیقایی ای بار معنایی خود را منتقل می سازد . می توان این ترانه را با صدای خواننده ای قوی تر و شاخص تربا یک موسیقی اسلو و درست به نحو بهتری ساخت تا حرف ترانه به خوبی به مخاطب منتقل شود .

 

 

8 – هوای تو = ترانه : روزبه بمانی – تنظیم : بهزاد رئیسی

قطعه با صدای پیش زمینه الکترونیکی ملایمی شروع می شود و بلافاصله خواننده در گامی پایین اجرای خود را آغاز می کند . در ادامه موسیقی اسلوی کار با صداهای پایه ای بیشتری همراه می گردد و خواننده این چنین به اجرای خود ادامه می دهد : ( بیا که من از توخسته ترم / که من از من بی خبرم / به هوای خونه بیا ) و این اجرا با اجرای سایر ابیات قطعه همراه می گردد . در زمان 33/1 بخش بی کلام با گیتار اسپنیش همرا می گردد . در ادامه خواننده به اوج می رود و قطعه در همین فضا به پایان می رسد .

این قطعه که شاخص ترین کار خواننده محسوب می شود ، تیتراژ برنامه ماه عسل در سال 88 بود . این قطعه از ملودی بسیار خوبی برخوردار است و اگر واقعا این آهنگ ساخته خود خواننده باشد می توان وی را تحسین کرد . ترانه قطعه هم بر روی ملودی گفته شده است ؛ فضایی ساده ولی دلنشین و شنیدنی که می توان بارها آن را گوش کرد و لذت برد .

 

 

9 – داری سرباز کی میشی ؟ = ترانه : روزبه بمانی – تنظیم : فرزاد فتاحی و مهدی یراحی

این قطعه به صورت اسلو با صدای پیانو آغاز می شود و البته به همراه صداهای زمینه الکترونیکی . در ادامه زهی ها و موسیقی الکترونیک همراه می گردد و پس از 29 ثانیه خواننده در اوج به اجرای می پردازد : ( همین جایی که هستی باش / از این خونه بری کیشی – تو این خونه خودت شادی / داری سرباز کی میشی ؟ - همین جایی که هستی باش / عذاب رفتنت کم نیست – تو حوای کسی میشی / که من می دونم آدم نیست ) که مطرع اخر را خواننده با تحریر و تاکید بیشتری اجرا می نماید. خواننده با تحریرهای بیشتری اجرا را هدایت می کند و در ادامه ساز کلین نیز برای لحظاتی به گوش می رسد . پس از آن موسیقی از ریتم می افتد و خواننده می خواند : ( تو دل به دریایی بستی که می دونم سرابم نیست / نشستی پای رویایی که چیزی جزعذابم نیست ) در زمان 34/1 خواننده اجرا را ادامه می دهد و موسیقی کم رنگ تر شده است . در پایان با گفتن ( همین جایی که هستی باش ) قطعه به یکباره به پایان می رسد .

نام قطعه ( داری سرباز کی میشی ) جالب توجه است و ترانه می توانست در همین راستا از فضایی بکرتر برخوردار باشد که البته در وضعیت کنونی چنین نشده است . حتی می شد نام این قطعه را به عنوان نام آلبوم برگزید .

 

 

 

10 – منو رها کن = تنظیم : فرزاد فتاحی

این قطعه در این ورژن به صورت هاوس تنظیم شده است که در مجموع کار قابل قبولی است .


 
آلبوم « منو رها کن » در مجموع و به عنوان تجربه نخست خواننده کار قابل قبولی است . خواننده در اجرای خود سعی کرده هم در گامهای پایین و هم در اوج به اجرا بپردازد ، اگرچه بعضا وقتی در گامهای بالا می خواند برخی کلمات در اجرای وی گم می شوند و شنونده نمی تواند متوجه شود که ترانه دقیقا چه می گوید . اجرای یراحی تا حدودی متاثر از علی لهراسبی است گرچه خود لهراسبی هم این اجرا را طی دو سه سال اخیر پیدا کرده است . همکاری های مشترک این دو باعث این نزدیکی صدا شده است . یراحی هم جزو آن دسته از خوانندگان است که عنصر احساس را افزون تر از تکنیک در صدای خود به کار می برد و این در اجرای وی محسوس و مشهود است .

بیشتر ترانه های این آلبوم کارهای قابل قبولی هستند و دو سه کار خوب هم در بین قطعات وجود دارد . ترانه ها همه دارای محتوایی عاشقانه هستند ( اگر هوای تو را هم در همین راستا قرار دهیم ) ولی چندان تکراری به نظر نمی رسند ، مشخص نیست که چرا عموم خوانندگان در آلبوم های خود به جز آثار عاشقانه به دیگر موضوعات توجهی ندارند . " روزبه بمانی " طبق معمول اکثر کارهای خود ، بازهم در این ترانه ها با تاکید بر کلماتی چون ( من ) ،( تو ) و ( خونه ) سوژه ترانه های خود را به دست آورده است . ترانه های بمانی جزو کارهایی هستند که مخاطب می تواند با آنها تا حدودی همذات پنداری کند – بر خلاف برخی ترانه نویس ها که کارهایشان انگار در خلا می گذرد و هیچ سنخیتی با واقعیت ندارند - ولی دیگر بیش از اندازه ترانه های وی در ( خانه ) یا به قول خود وی ( خونه ) می گذرند . به نظر می رسد زمان ان رسیده باشد ترانه سرا از خانه خارج شود تا این قدر آثارش تکراری به نظر نرسند .

با توجه به اینکه یراحی خود ملودی سازاست و آلبوم هم ساخته خود اوست ولی نوعی شباهت در ساختار ملودی ها دیده می شود ، البته وجود چند ملودی خوب باعث شده این مورد چندان احساس نشود .

 یکی از نقاط ضعف آلبوم برخی تنظیم های آلبوم هستند که می شد هوشمندانه تر برخی قطعات را تنظیم کرد و با سازبندی بهتر و قوی تر آنها را به سرانجام بهتری رساند .

عموما انتظار از خواننده های آلبوم اولی ان چنان بالا نیست ولی آنهایی که تا حدودی در گام اول آثار قابل قبولی را روانه بازار می کنند باید در آلبوم های بعدی با وسواس بیشتری کار کنند .



تعداد بازديد : 1373
چهار شنبه 18 خرداد 1390 ساعت: 18:15
نویسنده:
نظرات()
می پسندم نمی پسندم
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب

برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







درباره ما
مطالب تصادفی
ورود کاربران
عضويت سريع
تبادل لینک هوشمند
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
خبرنامه
آخرین نظرات کاربران